Daca dragoste nu e...nu-i nimic.

sâmbătă, 27 august 2011

În ritm de mambo cu toleranţa şi judecata :)

Cred că atunci când ai ocazia să lucrezi cu oameni îţi dezvolţi destul de multe capacităţi sau pur şi simplu ţi le activezi.
Atunci când ai ocazia să auzi zeci şi sute de poveşti şi 'poveşti' spuse de oameni, începi să priveşti lumea cu alţi ochi.
Dacă am prejudecăţi?
Da, am! Sub limita obişnuită, chiar mult sub ea. De unde ştiu? După cum mă situez eu, la acest capitol, în raport cu ceilalţi din jurul meu. În jurul meu au fost destui. Întotdeauna am lucrat în instituţii mari, cu oameni mulţi.

Al doilea pas, firesc, este emiterea de judecăţi. A judeca este diferit de a cataloga.
De asemenea, a judeca este invers proporţional cu a tolera. Cu cât gradul de toleranţă este mai scăzut, cu atât mai mare e riscul de a judeca.

Atunci când toleranţa mea este scăzută înseamnă că gradul de autocunoaştere este scăzut, implicit gradul de cunoaştere a mediului înconjurător.
Când toleranţa este largă, mă cunosc bine şi cunosc foarte mult din mediul de viaţă.
Este interesant cum, de regulă, cei mai toleranţi oameni sunt cei care au văzut multe la viaţa lor, de obicei partea mai puţin sau deloc seducătoare a vieţii. Suferinţele de tot felul,  şi în general suferinţa, sunt cele care ne sensibilizează, ne ascut simţurile. Dar, totodată şi iubirea de semeni este cea care ne măreşte toleranţa.

Credinţa, educaţia religoasă ne învaţă să nu judecăm spre a nu fi judecaţi, la rândul nostru. Eu nu am întâlnit persoană care să nu se folosească de zicerea bibliei, decât pentru a-şi face scut împotriva unei judecăţi la adresa ei.

De asemenea, cunosc persoane care au fost supuse la diverse procese de judecată din partea celorlalţi, au suferit din caza acestor prejudecăţi şi totuşi, la rândul lor, sunt persoane care judecă mult peste limita normalităţii. Este vorba să fie aceste persoane empatice? Or fi, dar nu foarte tare. Mai degrabă este vorba de agresivitatea care naşte agresivitate.

Mă gândesc la mine, atunci când am judecat, am făcut-o din necunoaşterea problemei, din lene, din nepăsare, din lipsa de empatie. Nu o fi nici asta regulă generală.

Toleranţa este cea care mă face să nu emit judecăţi atunci când un aspect sau o problemă diferă sau nu se pliază normelor, credinţelor mele. Experienţa vieţii şi autocunoaşterea este cea care poate să-mi spună să nu judec, pentru ca Lumea nu e formată numai din Eul meu şi tot ce s-a construit în jurul lui. În caz contrar, rezultă un Eu exacerbat, dar asta e deja altă problemă.

Când am o prejudecată, mă chinui să aflu care este problema mea în ceea ce priveşte prejudecata, iar dacă nu pot demonta raţionamentul, am să consider că e o problemă pe care eu nu o înţeleg, dar n-am să spun că este 'greşit' celălalt.

Dar dacă mi-e lene, sunt superficială, atunci ...judec!

Empatia, iar nu absenţa ei este cea care mă va face să nu judec cu uşurinţă.

...că tot m-am contrat eu cu băieţii şi sper ca ei să nu se supere. Însă, eu când văd cum doi băieţi 'se simte ' bine îmi vine să-mi vâr coada. Şi cum nu-i prima dată şi, cu siguranţă, nici ultima dată, sper ca ei să nu mă judece prea tare şi de mai multe ori :)). Sau măcar s-o facă pe rând.

Închei cu ce le-am zis şi lor: să NU judeci! vine din iubire, înţelepciune, empatie şi toleranţă.
Adică, vă iubesc băieţi.


ăăăă....o mai ştiţi pe asta? Că tot e Vineri seara...mă face să sar din scaun.

15 comentarii:

  1. In general românii sunt toleranti, dar acuma depinde... Fiecare cum e din nastere. Prejudecati cred ca avem cu totii la un moment dat.

    RăspundețiȘtergere
  2. Deocamdata spun doar ca imi place melodia. Restul - mai tarziu, dupa ce mai rumeg putin.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ai dreptate. Cu unele lucruri sunt poate (prea) tolerant şi nu judec. Dar am şi "fixuri" peste care nu pot să trec şi din cauza lor unii mă cataloghează drept "puţin sărit" (sau mai mult...). Şi iar ai dreptate, cu cât înduri mai multe, parcă devii mai tolerant. Dar răutatea pe care ai înghiţit-o de la alţii se adună mereu. Problrma este dacă poţi sau nu să ştergi cu buretele orice...
    Dacă e vorba de copii, atunci e altă mâncare, în altă traistă, nu-i acelaşi lucru...
    Până la urmă ce-ai făcut, ai sărit de pe scaun, sau nu?

    RăspundețiȘtergere
  4. Cristi,
    hm, cred ca toti avem prejudecati, mai multe, mai putine, dar avem.
    Crezi ca toleranta poate fi specifica unei natii?
    Cred ca ai drepate, are legatura cu cultura unui popor, cu traditia...

    RăspundețiȘtergere
  5. Max Peter,
    cu timpul incepi sa stergi tot mai multe, realizezi ca nu are sens sa acumulezi energii negative.
    Conteaza si cine si ce spune...ideea e sa te atinga totul cat mai putin, pentru ca tu stii adevarul. Iar tu ce spui si simti, conteaza sa fie din categria celor pozitive.

    RăspundețiȘtergere
  6. ah, am uitat, tu ce crezi, am sarit din scaun? :))

    RăspundețiȘtergere
  7. Cand intelegi cu adevarat o persoana, judecata e plina de compasiune si ii foloseste judecata ta, caci e una pozitiva.
    Insa in general cand judecam alte persoane, le comparam cu noi si acest lucru ne dauneaza noua, caci atunci ne privim din exterior.
    Toleranta inseamna acceptarea altei persoane, chiar daca e altfel decat dorim noi. Se bazeaza tot pe intelegere.
    O metoda mai buna de a scapa de prejudecata este sa asculti intuitia., caci aceasta e mai presus de prejudecata.
    Persoanele care sunt supuse judecatii nu degeaba traiesc acest lucru, este intoarcerea judecatii lor impotriva lor. Puterea lor de creatie a creat judecati, iar ei traiesc in lumea creata de ei insisi. Toti facem asa, toti traim in lumea creata de gandurile noastre.

    RăspundețiȘtergere
  8. Atunci cand judecam, raportam situatia la sistemul nostru, la normele noastre, la Eul nostru, de aceea problema devine a noastra. Judecand, dovedim momentul nostru de slabiciune, fisura in structura/gandirea noastra. Ei bine, diferenta o face gradul inalt de autocunoastre si devenirea noastra ca oameni. Si judecatile devin tot mai putine, iar toleranta fata de ceilalti mai mare, pentru ca va creste intelegerea fata de ei,prin empatie.
    Cel judecat are sau n-are o problema, in functie de raportarea pe care o faci...pentru ca din punctul lui de vedere, tinand cont de propriul sistem si norme, actioneaza in cauza....doar ca nu seamana cu a noastra, si-atunci cadem in acest pacat, facand asta din diverse motive.

    RăspundețiȘtergere
  9. a, Mambo Italiano, fugeam de la scoala sa o prind pe Atomic...

    uite, situatia e asa. nu stiu de ce, dar avem pretentia ca ceilalti sa fie perfecti. Nu le dam sanse, nu le propum variante, doar ii judecam si ii eliminam. credem ca avem dreptul sa taiem si sa spanzuram si sa ne justificam prin faptul ca ceilalti trebuie sa fie perfecti. nu lasam loc de greseli. dar noi? dar noi? dar noi?

    RăspundețiȘtergere
  10. Ei, Raul...pai am sa-ti dau gratis un secret, cand vrei sa scapi de mine nu trebuie decat sa-mi spui: eu (Raul) sunt perfect!
    Atat de sila mi-este de perfectiune.
    Si-ti dau o veste proasta, nici macar de departe nu sunt perfecta.
    Ideal, pentru mine, este sa ai defecte. Desigur, sa le recunosti. :)
    Tocmai aici gresim, avem expectatii. Insa nu facem diferenta intre ale noastre si ale celorlalti, fiecare fata de sine insusi.

    RăspundețiȘtergere
  11. nice...Mambo Italiano:) chiar ca e super pentru vineri seara;)) sarbatoresti week-endul..dar luni (cand am vazut eu postarea) ..ma apuca depresia:( dar tot raul spre bine...o sa vina iar vineri:P:)

    RăspundețiȘtergere
  12. Eu nu am inteles de ce te superi daca vezi niste baieti "simtindu-se bine impreuna". Este vorba de "old boys club" la serviciu ?

    http://www.hcamag.com/resources/hr-strategy/is-the-old-boys8217-club-dying/113408/

    RăspundețiȘtergere