Daca dragoste nu e...nu-i nimic.

vineri, 8 aprilie 2011

Stresul e de vină!

Să mă gândesc cum sunt  românii, m-a făcut să doresc să-i apăr şi mai mult. Poate e mult spus , să-i apăr. Dar să-i înţeleg mai bine, asta pot spune cu certitudine.
Constat cu uimire ca stresul stă la cauza tuturor relelor. O durere de dinţi, o durere de spate, o dereglare hormonală. sau căderea părului, de multe ori au ca şi cauză stresul cotidian (sigur că am exagerat cu durerea de dinţi).

Astfel, teoria mea despre fenomenele: ştirile de la ora 5, happylica, acces direct, otv , Iri şi columbica etc, având în vedere că sunt urmărite şi de o catogorie surpinzătoare a populaţiei, acea categorie de care ai putea să juri că ar face cu totul altceva, se datorează stresului.

În situaţie de stres, în afară că lumea suferă de o regresie în grup :)), eu zic că foloseşte un mecanism de apărare prin accesarea capacităţii de autoanesteziere emoţională.
Cel mai greu a fost să ne uităm la prima crimă de la ştirile de la ora 5. Ca după ce am văzut zi de zi crime oribile, babe violate (mai nou chiar nemulţumite de prestaţia violatorului), oribilul devine normal, iar noi ne pierdem senzaţia de groază. Ne adaptăm repede...Iată cum adaptarea , altădată o calitate, acum devine ambivalentă. 

Pe de altă parte, faptul că devenim anesteziaţi, ne sporeşte capacitatea de supravieţuire, ne permite să funcţionăm în situaţii atât de înspăimântătoare, încât dacă ne-am păstra sensibilitatea normală, ne-am prăbuşi.
În viaţa mea am recurs la acest mecanism de apărare, îi spuneam mai 'plastic': "trecerea pe pilotul automat".

Dar, la fel de bine, această anesteziere poate lovi imprecis, cum ar fi în cazul mizeriei, diminuează sensibilitatea la urâţenie, fâcându-ne pe noi murdari sau insensibili la suferinţa celorlalţi, facând să ne pierdem sentimentul propriei demnităţi, respectul pentru demnitatea altora, conducând la brutalitate. 
Devenind noi înşine nişte brute.

O altfel de cădere liberă.

Spre: Carmen, Vania, Dan şi Moşu.

16 comentarii:

  1. Sophie, eu nici nu ma uit la stirile negative. Biciuie neuronii! Crimele, violurile, accidentele de circulatie, sinuciderile prezentate la TV, pt. ca emisiunea respectiva sa fie senzationala, fac rau tuturor celor care le privesc.

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu cred ca anumite "personalitati", care apar foarte des pe sticla televizorului, ajung sa fie asimilate in mintea omului cu persoane reale din viata lor de zi cu zi, de vecini, prieteni etc. Si asa s-a creat un interes pentru asemenea intamplari banale ale unor oameni promovati in exces.
    Iar atatea filme cu ticalosi si öamenii dreptatii", care lupta pentru pace siu dreptate a creat, deasemeni, o predilectie pentru emisiuni de genul celor specificate in articol.
    Pe posturile Discovery sunt multe emisiuni cu crime, chiar s-a creat un canal al acestui post doar cu acest specific: crime. Exista si AXN Crime, ca sa nu mai tinem cont de filmele violente de pe celelalte posturi. Deci nu ROMANII sunt obsedati de asemenea emisiuni, ci OAMENII. TOTI OAMENII sunt asa, nu numai romanii.

    RăspundețiȘtergere
  3. Cristi,
    ma uit rar la tv.tot mai rar. Am zile la rand cand nu privesc spre el si fac parte din categoria celor care nu doresc tv in dormitor. Si chiar am imiedicat asta. Stirile...la radio sau pe net, la mediafax.

    RăspundețiȘtergere
  4. Mircea,
    lumea gaseste un refugiu, cat timp confortul psihic le este afectat, se descurca fiecare cu ce poate si cum poate. Dar dispozitia pentru efort este mica tare, recunosc.

    'caderea libera' nu v-a placut?

    RăspundețiȘtergere
  5. Draga mea Sophie,
    trista tare postarea de azi... eu nu mai cunosc emiisiunile despre care vorbesti tu aici, dar am înteles exact despre ce este vorba, si îmi pare rau! Îmi place umorul tau, asta însamna ca esti (înca)sanatoasa :) te pup

    RăspundețiȘtergere
  6. recunosc ca ma scoate din sarite principiul asta al televizunilor cum ca “asta se cere, asta dam!”; asta-i cam ca la copiii aia mici si prosti: “georgele de ce i-ai dat cu piatra in cap lu ionel?” “pai daca si el mi-a dat…”; pe principiul asta inca am mai sfasia carnea de pe oase de ciuta si ne-am imperechea in colturi intunecoase de pestera; noroc cu unii mai rasariti care si-au spus “ba baieti asta e tot ce putem?! n-ar fi mai civilizat sa luam masa la vre-un restaurant fitos si pe urma sa luam o sticla de sampanie acasa si sa faceeeeem…. bine sa sarim peste partea asta ca nu e asa importanta…
    mass-media este unul din canalele de educatie pe langa scoala si familie (as spune eu si autoritati) si e obligata sa-si indeplineasca misiunea asta; dar inainte de educarea “maselor” mass-media trebuie sa-si ingrijeasca propriul obraz, ceea ce e departe de a se intampla, obrazul mass-mediei fiind adesea sulemenit ca al unei tarfe, iar sub el e de multe ori un strat mai gros sau mai subtire de mizerie…

    RăspundețiȘtergere
  7. Carmen, vina pe stres da toata lumea, cel mai tare mis e pare cand merg la medic si-mi spune ca totul de datoreaza stresului. ok, intreb, firesc. ce-mi recomanda. Pai ce sa-mi recomande, sa-mi schimb serviciul. Firesc, din nou :), intreb ce serviciu crede ca e fara stres...de-aici nu mai raspunde medicul...

    RăspundețiȘtergere
  8. Draga mea sophie, stresul este provocat tot de noi, de oameni, noi suportam consecintele faptelor noastre:)

    Referitor, la postarea mea, care poveste vrei sa o stii? De viata sau de dragoste?:D

    RăspundețiȘtergere
  9. Hmm:) Pai prima poveste este mai lunga, insa a doua este o poveste de dragoste la distanta, tinuta in viata sa zic asa de vise... pana cand realitatea a intervenit si acum de la o relatie de dragoste am ajuns la una de prietenie:) si cine stie poate candva o voi relua, pentru ca prima iubire, dragoste nu se uita niciodata:)

    RăspundețiȘtergere
  10. Stii, mosu, cum cred eu ca se intampla? asa, un fel de analiza chirurgicala...se ia ratingul, categoria prepunderenta si alegerea ei...cei mai multi sunt cei care urmaresc stirile de la ora 5...asa ca se dau crime. Nu tin cont ca au pierdut alta categorie, pt ca e ...'nesemnificativa'. Televiziunile comerciale, sincer ma indoiesc ca iau in calcul culturalizarea...se resemneaza cu -asta se cere- iar telespectatorul trebuie sa-si schimbe optiunea de la sine.
    Si mai e ceva, pana cand nevoile primare nu sunt asigurate degeaba asteptam noi sa simtim nevoie de cultura. Deocamdata suntm foarte specializati pe consum:mult, prost, repede si gratis , daca se poate.

    RăspundețiȘtergere
  11. C.L.M.,
    hai sa ne mutam la tine cu discutia, pentru ca e povestea ta si postarea ta. Eu ma duc la tine cu placere.

    RăspundețiȘtergere
  12. de acord cu ce spui; cu un mic amendament foarte important; educatia e una si cultura e alta!; eu nu vreau neaparat ca televiziunile comerciale sa "culturalizeze" dar vreau sa impuna un minim nivel de educatie, de civilizatie; iar asta cred cred ca intra la "nevoi primare"; si n-o fac, ba se straduie chiar sa dea dovada de lipsa de educatie! si asta e jalnic!

    RăspundețiȘtergere
  13. Referitor la ce a zis Mosu si la ce ai completat tu Sophie, eu si al meu sot ar trebui sa stim cel mai bine... Televiziunea la noi nu exista. Punct. La noi exista canale de televiziune fara numar, fara sens, coordonate politic, pe unde se pot spala bani la greu. Pe "televiziune" (sa o numim asa la general) nu o intereseaza sa educe sau sa culturalizeze. O intereseaza ratingul, pentru ca din asta vin bani. Daca vin bani, "televiziunea" supravietuieste si-si face "norma" de puncte de rating pentru a bate inversunata "concurenta", care si asta este cam imaginara. Daca o sa analizezi bine problema, o sa observi ca la noi in tara nu exista trust de media (scrisa si audi-video) in spatele caruia sa nu fie un om politic.
    La noi nu se consuma educatie si civilizatie, pentru ca nu se vrea sa consumam, pentru ca nu se investeste in asa ceva. Daca vin eu sau tu cu un proiect pentru o emisiune educativa (sau nu neaparat educativa, sa zicem informativa, dar informativa obiectiva sa fie, nu cu scandaluri si despicatul firul in 14) ni se va da reject instant.

    RăspundețiȘtergere
  14. mosu,
    inteleg ca zici cam asa...televiziune educata, oameni educati...in conditiile zilelor noastre are iz de utopie :D
    M-as multumi sa stiu ca seara, la ora x, pe canal Z pot sa vad ceva interesant.
    Abia pe tvr1 mai gasesc cate una, dar asa stiu ca e o televiziune cu subventii de la stat, nu foarte-foarte presata de autosustinere si profit maxim.

    RăspundețiȘtergere
  15. Irina,
    sunt absolut convinsa ca asa functioneaza gandirea sefilor, asta voiam sa spun prin 'gandire chirurgicala'...ce nu aduce venit, e taiat, fara alte analize morale.

    RăspundețiȘtergere